-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:30685 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

آيا ميتوان خدا را ديد؟ در جهان آخرت چطور؟

قرآن مجيد ديدن خدا را غير ممكن ميداند و ميفرمايد: چشمها هرگز خدا را درك نميكند، ولي او همة چشمها را درك ميكند.[10] علاوه بر اين دلايل عقلي نيز رؤيت خدا را امكانپذير نميداند ؛ زيرا لازمه رؤيت و ديده شدن چيزي اموري است كه هيچ يك از آنها در مورد خداوند ممكن نيست مانند جسم بودن، مكان داشتن، جهت داشتن؛ زيرا ميدانيم هر جسمي داراي اجزايي است به علاوه همة اجسام دستخوش دگرگوني و تغييرند و داراي عوارضي مانند رنگ و حجم و ابعاد هستند در حالي كه خداوند نه جزء دارد و نه تغيير ميپذيرد و نه در معرض حوادث است. علامه طباطبايي ميگويد: رؤيت با چشم خواه به همين كيفيتي باشد كه امروز است و يا تحول به شكل ديگري پيدا كند به هر حال يك امر مادي و طبيعي است كه با اندازه و شكل و رنگ و غور سروكار دارد و اينها همه اموري مادي و طبيعي هستند و محال است به ذات پاك پروردگار چه در دنيا و چه در آخرت ارتباطي پيدا كند.[11] البته گروهي از دانشمندان اهل تسنن طرفدار مسئله رويتاند گاه با صراحت ميگويند كه خداوند با همين چشم ظاهر ديده ميشود، ولي نه در دنيا بلكه در آخرت. آنان به آيه شريفه وجوه يومئذ ناضره الي ربها ناظره ؛ صورتهايي در آن روز شاداب است و به سوي پروردگارش مينگرد.[12]

استدلال كردهاند در حالي كه ناظرة هم به معناي نگاه كردن آمده و هم انتظار كشيدن و به قرينه آياتي كه نفي رويت ميكند بايد معناي انتظار كشيدن را پذيرفت. وقتي رؤيت خدا از نظر عقلي و نقلي محال شد فرقي نميكنند رؤيت در دنيا باشد يا در آخرت.









[10] انعام (6) آية 103.

[11] پيام قرآن، ج 4، ص 233.

[12] قيامت (75) آية 22 و 23.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.